de far fram som riktiga dårar
de inte alls oss bedårar
förarna ingen hänsyn tar
de överallt omkring far
de har blivit ett riktigt gissel
bland människor hörs gnissel
ingen ringklocka som låter
de bara susar förbi och åker
ligger slängda både här och där
inte tänker de på en stackars pensionär
som med rullator kryssar sig fram
människor av äldre stam
när höst och regnrusk kommer
när det inte längre är sommar
hur skönt är det då att åka
när årstiden bara bråkar
hoppas vi en snörik vinter får
när det inte längre lika bra går
att susa fram på torg och gator
men bättre med en stadig rullator
att cykelföretagen riktat in sig på unga
är helt klart med flit
en köpstark grupp bland de tunga
vill de så split
nej, bort med alla elsparkcyklar
de tillför inget positivt
företagen enbart hycklar
pengar är deras gebit
Bunden vers (Rim)
av Öknens Ros
Publicerad 2026-06-26 08:51
Marita Ohlquist
Det gäller att vara observant och se sig omkring för att inte bli påkörd. I förra veckan höll jag att bli påkörd i en affär av två tonåringar på elsparkcyklar som tävlade med varandra Höll på att ramla, men återfick balansen. Hoppas att dom inte skadade någon.
2026-06-26
Jacob Sjöstrand
Förbjud texter i kursiv stil, dessutom på rim.
2026-06-26
Livets konduktör
Vi ser hur vi blir allt latare och fetare och beroende av elsparkcyklar. För bråttom för att gå lugnt fram. Det är som filmen WALL-E, där mänskligheten blivit så tjocka att alla har permobiler.
2026-06-26
Jeflea Norma, Diana.
Och jag glömde att nämna att i Sverige har vi fortfarande civiliserade konsumenter, som vill komma till jobbet i tid eller lära känna stadens gator. Polisen är inte ute efter bråkstakar, utan de som måste lämna landet, men i andra länder tjänar turister bra pengar genom att ringa receptionen för att hämta cyklar från buskar och trottoarer, det är en inkomstkälla för många och genom hederligt arbete dock. hihihi.
2026-06-26
Jeflea Norma, Diana.
Polisen i flera städer (Stockholm, Göteborg, Malmö) har rapporterat att: det finns ett stort, osynligt nätverk som polisen inte kan tränga in i – men det är svårt att stoppa spontana, rörliga leveranser. Sverige har gått från en marknad dominerad av hyrda elsparkcyklar till allt fler privatägda fordon. Detta innebär att uthyrningsföretagens intäkter minskar i takt med att fler köper egna fordon. Uthyrningsföretag tjänar pengar på: Hyresavgifter per minut/körning Abonnemang Samarbeten med kommuner eller företag. * På Min gatan introducerades intill "twist key" lokalen, några elsparkcyklar föra månad som skriver på dem första åket är gratis "free, natt och dag bevakar polisen och Securitas grindarna/ Berätta hur svårt det är för polisen att bevaka sådana anläggningar och följa efter...
2026-06-26
Sefarge
Jaa över 6000 olyckor förra Året samt kommande sjuk- domar ifall de ej rör på sig Utan åker omkring med el brädan i 10-20 år(oskadade?) Fast de kanske far med den mellan olika gym.pass o annat för att undvika vara helt orörliga? Men tacka vet jag att få trampa ut på landet med cykel! ;)
2026-06-26
rostspik
De är upphov till många olyckor. Helt onödiga då det redan finns cyklar och bussar för de som inte vill gå.
2026-06-26
Kungskobran
Jag är en äldre man och tar gärna en elsparkcykel när det är långt att gå. De är lätta att stiga av och på, mycket bättre än en otymplig cykel. Det går emellertid alldeles för fort. Max 10 kmt skulle de strypas till. Jag kör aldrig fortare än så.
2026-06-26