Möjligen borde vi
"veteraner"
ges röster
i en sjuk debatt
där okunskapen flödar
ihop med nya experiment
där drickandet är katastrof
ostoppbara lösningar ingen vet
konsekvenserna av på sikt annat än
tendenserna eskalerar oavsett incitament...
Men, har vi alla, av historien lärt oss läxorna
finns förutsättningarna där att lugna ner oss...
och föra en sansad debatt istället för häxjakten
på miss brukare och via preventivt tänkande få
möjlighet att samla inte bara lärdom om bruket
det utbredda missandet av samhällets resurser
genom argumentens minskande ångestskapande
på fri villig väg ge folk värdigt alternativssökande
långsamt förtroendet tillbaka, kreativitetens egenvärde
skapandet av gemensamt samhälle där tolleransen råder
inte våldsmakten, utan i tiden, takten, då alla röker på ändå
få någon form av kapande av, korrupta, kriminella organisationer
till att verka för, barn och barnbarn, sina mödrars respekt, istället
för sina förtryckta kamrater...
Fotfolksnot: Hur skapas respekt? Ekonomi? Ideer? Vad är problemet?
Istället för fängelse, jagande, rädsla och våldsutövningens destruktiva fiktion om att klara sig helskinnad livet ut? Fråga Börje och hans kollega som skrivit en del, hur skulle en "fungerande modell" se ut, regisseras? Personligen ser jag ingen framtid i nuvarande mer... Eller mindre statliga vålds mono-pol? Fängelsedomare?Andra länder har visat på lösningar? Hur ska en läkare, eller annan preventiv personal få kontakt med, och lösa någon ångestpatients brukande, lösa dennes , i undantagsfall destruktiva, missbrukande, annars? Eller, hur fås delaktighetens kreativt varande samhällsnyttig annars? Hur tänker Centerns legala ungdomsförbund? Någon, kanske Orup eller Cia, som kunde lägga upp Ubangis låt, En doft av framgång, som jag ägde vilken försvann, på U-tube? Tack!
Övriga genrer (Essä/Recension)
av figurett
Publicerad 2013-10-09 19:45