Ordet "hen" kommer att finnas med i nästa upplaga av Svenska Akademins Ordlista (SAOL). Finns inte så mycket att säga om det, då ordet används allt flitigare i olika sammanhang. Att jag helst sett att man skrotat begreppet fortare än kvickt är en annan fråga...
Finns dock ett litet problem som gör det hela lätt absurt:
"Ordet kommer att ha två betydelser i SAOL: dels som beskrivning av ett tredje kön, och dels som ett könsobestämt uttryck som betyder 'han eller hon'." (DN.se)
Hur skall man lösa det? Genom att skilja på hen 1 och hen 2, där hen 1 betyder ANTINGEN han eller hon, och där hen 2 betyder VARKEN han eller hon?
Lätt absurt, som sagt.
http://hakans-blogg.blogspot.se/
https://www.youtube.com/user/MrHKWD
https://www.facebook.com/profile.php?id=100006563628070
Övriga genrer av Håkan Wiklund
Publicerad 2014-07-29 18:39