Du föddes på rätt sida av våran planet
Du kunde gå i en fri skola i 12 år
Du kunde välja vad du ville bli om du ville
Du kunde köpa dom kläder du ville
Du hade mat i kyl och frys du fick äta hur ofta du ville
Du hade den sista modellen av mobil
Du föddes på fel sida av våran planet
Du fick aldrig gå i skolan
Du fick slita hårt för andras vinster
Du hade kläder som andra ej ville ha
Du fick rötter och ris 1 gång om dagen om du hade tur
Du kunde inte meddela dig med övriga världen för du kunde ej skriva eller läsa
Så orättvist är det i världen i vårat upplysta samhälle
Alprosen
Bunden vers av Alprosen
Publicerad 2016-10-01 01:33
Orkiden
Ja det är orättvisor och sorgligt. Men vikten i arbetet med förändringar måste bli, att först se det som finns runt om och utanför våra egna trösklar. Dags att vara verksamma och förmedla behoven och orättvisorna om våra egna hära hemma i Sverige som far illa. För att kunna se sig själv i ögonen i spegeln och veta att jag gör allt och gör skillnad hära för de behövda och sjuka. Varför verkar det så svårt? Alltid så är det där borta som ska reflekteras över, men mannen som ligger i busskuren och sover om nätterna, kvinnan som tar skydd nere i tunnelbanan tunnlar. Eller barn som måste gå på gatan för hem kan de ej gå, för där är det en missar. Ingen saknar eller ser dem!! Vilket får mig att skämmas att vara Svensk.
2016-10-01