Du ser den inte..
Den rör sig sakta fram bland skuggorna
I början så strider du mot små saker,
som du oftast väljer att ignorera
Det är som en snuva,
det är som en huvudvärk
Det är bara en dålig dag
Det kommer passera
Men det är inte bara en dålig dag,
du är fast i en sinnes stämning
Du vänjer dig snabbt vid att sätta på din sociala mask och fortsätter leva bland människor
För det är vad du måste göra
Det är vad alla andra gör
Det går över..
Det går alltid över..
..Fast det går inte över
Du fortsätter kämpa med ditt dagliga skådespel och det kostar mer och mer
Det är då du faller djupare och börjar sakta dra sig tillbaka från vänner och familj
Oftast stänger du av dem helt
Små saker som brukade ge dig glädje är nu betydelselösa
Även de små enklaste saker kan bli jobbiga
Det är då motivationen börjar försvinna
Varför ska du fortsätta om ingenting gör dig glad?
Tankar som får dig att må sämre och du fastnar i en ond cirkel
Du fortsätter backa bort och förstör relationer
Du skäms för allt du gjort, allt du inte gjort..
Det finns en del av dig som vill göra saker rätt
Saknaden till den gamla bubbliga energiska du
En plötslig positiv energi gör att du vill gå ut och träffa människor
Sådana dagar känns det som du kan hitta tillbaka
…men innerst inne vet du att det bara är tillfälligt
Det kommer inte att fungera
Saker som gör din omgivning extraherade lämnar dig likgiltig och du blir medveten om det stora gapet som ligger mellan er
Ett till misslyckande är inget alternativ
Så du väljer att vara ensam i din bekvämlighet där ingen ställer frågor
...tills den låga självkänslan och brist på syfte blir outhärdlig
Det är då du inser att du inte kan fortsätta och två saker kan hända;
Du bestämmer dig för att få lite hjälp
eller så försöker du kanske ta ditt liv…
Fri vers (Spoken word/Slam)
av Zernatiah
Publicerad 2021-08-20 19:52
Solstrale
Ofantligt klargörande medryckande, så otroligt bra!
2021-12-09
Monica Lindgren
Tyvärr väldigt realistiskt! Många känner säkert så här, dikten kan alltså tjäna som en sorts tröst. Men vem är jag att ge diktjaget råd? Kämpa, håll ut...Det vänder en dag.
2021-09-22
Eva Langrath
Välskriven text om depressionens mörker.
2021-08-24
AiA Maria den fria
Fångad av och i Djupet Smärtan i ingenmansland delas här -ut,ut,ut Är ej just detta vägen till där det finns ljus? O vad vore ljuset om mörker ej fanns? Tack för kraftfulla ord av vikt som väger tungt!
2021-08-21
Lustverket
En jävligt rättfram beskrivning av terrängen, av någon som färdats längs den vägen.
2021-08-20
Sefarge
Viktig utlämnade skrivelse Som bör lyftas fram till Begrunda o ej gömmas Undan! Håller med Essisen "Deppen" är en så Farlig motståndare Som stjäl allt ifrån en som man har. Till sist finns inget Kvar att leva för Tror man. ..?
2021-08-20
Essisen
Så ärligt och rätt fram. Jag känner med dig.
2021-08-20