Glider fram
och sätter en fot framför
den andra.
Jag går alltid ut,
men bara på kvällen.
Svarta jeans
och solbrillor.
Jag är ansiktet utåt
för psykisk ohälsa
och de kallar mig
för Emo.
Ni som vägrar att förstå
allt det som pågår inuti,
en människa.
Ni som aldrig kan ta in
alla nyanser av svart.
Ni kallar mig för Emo,
ett emotionellt
missfoster.
Men det finns
dom som förstår.
Dom som läst
samma böcker som jag.
Hört samma sånger
och upplevt samma konst.
De som också greppat pennan
till vapen och försvar.
Skrivit av sig den där känslan,
av obehag som ständigt
förföljer den som känner sig annorlunda.
Färgat svart hår
och Dr Marten-kängor.
Jag är ansiktet utåt
för psykisk ohälsa
och de kallar mig
för Emo.
Fri vers av Glöden
Publicerad 2022-07-31 18:25
Tomas Karlsson
Starkt! Bokmärker den!
2023-09-14
Tzendia
Väldigt bra, känner igen mig otroligt mycket.
2022-08-07
överlevaren
Starkt ordat!
2022-08-07