Logga in


ibland fylls jag av tvivel
blir osäker på
min egen övertygelse om
att jag respekterar

stundtals
kanske till och med beundrar
den jag har blivit

ibland tycks jag vara
inget annat än en bluff

ifrågasätter:
lever jag verkligen som jag lär?
har jag verkligen koll?
är jag verkligen i kontroll?

i bakhuvudet ekar vetskapen
om att perfektionismen är nära
besläktad med kontroll

perfektionism är något jag vet mycket om

är väl bekant med
de kanske alltför höga ideal
som jag på eget bevåg
accepterat som mål

det är möjligt att
jag utvecklat en besatthet
av att upprätthålla föreställningarna
om vem jag är

eller kanske snarare:
vem jag vill vara

av att inte röra mig
utanför de fyrkantiga
osynliga ramarna

designade av mig själv

för mig själv

och även om tanken är god
utgör de ett kontrakt

som ängsliga dagar
upplevs vara utformat

av rädsla


perfektionism, kontroll, rädsla
en naturlig tankeföljd

grundpelare,
avtalspunkter,
beståndsdelar

som för underhåll av självkänsla
också är nödvändiga

ett pris att betala
för att hålla rädslan på minst
en armlängds avstånd

för att undvika inkongruens
mellan vision och verklighet

för att komma vidare,
färdas i rätt riktning

jag ifrågasätter inte
riktlinjernas väsentlighet

frågan är hur nödvändiga de är

kaoset
– källan till allt tvivel
skvallrar om en ganska hög grad
av nödvändighet ändå


i kaoset
var jag aldrig rädd

när överlevnadsinstinkten tar över
finns inget utrymme för ängslan

vid ständig förföljelse av hot och faror
och med döden lurandes
bakom varje hörn

är det ironiskt nog
omöjligt att vara rädd

varför vara rädd när
man inte har något att förlora?

ingen rädsla
ingen skam
ingen skuld

inga ramar
inga regler
inga påföljder

hur avskräcker man någon
som oberört men konstant
borde leva i skräck?

och så nu
egentligen inte så plötsligt:

mycket att förlora – mycket att vara rädd för

rädsla, samvetskval
gärningar, konsekvenser
skuld

främmande, grundläggande, mänskliga
mekanismer och koncept

vars tyngd
mycket svår att uppskatta
i samma vågskål som

det förflutna

så kaosartat
att det en gång avlägsnade allt som
gjorde mig mänsklig


i ordningen
hade det inte kunnat vara tydligare;

godhet föder godhet

girighet, egoism, destruktivitet
självbedrägeri, självplågeri

slår däremot
alltid tillbaka

what comes around
goes around

när ordning råder

är det så utpräglat
att det blivit del av en livsfilosofi

en strävan om att leva i godhet,
osjälviskhet

belöningen är stor

men inte så stor
att det inte känns rejält

– så mycket att allting skakar
och det ibland känns som allt ska rasa

när kaoset gör sig påmint
och ramarna för en liten stund
glöms bort

töjs eller suddas ut

det är inte så världen tycks fungera

det är inte mer än rättvist


i kaosartade stunder
de som jag är mindre stolt över;
som får mig att tvivla

kan jag inget annat göra
än att försöka vara
ett bättre jag

och lägga min tilltro till att universum,
gud eller någon annan
högre makt

minns det goda,

i rätt tid
ger mig styrka,

till rätt plats
ger mig vägledning























Fri vers av retzzzina
Publicerad 2024-01-11 22:35


Live2Dream
"eller kanske snarare: vem jag vill vara" jag är perfektionist i konst men när konstverket är klart så fortsätter jag bara ser inte mig själv som mycket bloggar mycket men tänker ändå inte på mig själv... speglar mig inte mycket men reflekterar inombords vem vill jag vara? ibland har jag klantat mig rejält och ångesten har jag känt alltför mycket av men jag tycker om min värld ändå vill inte byta den mot nån annans... livet är ett äventyr varje ny dag har sina skattgömmar... och sen får man drömma också ännu bättre :) "kaoset - källan till allt tvivel" kaos för mig är etern när jag mår som sämst skriver jag ibland otroliga dikter när jag mår bra spelar jag mest dataspel livet lunkar på om jag inte skrivit på länge blir nästa dikt ännu bättre än förut... :) "när överlevnadsinstinkten tar över finns inget utrymme för ängslan" sant har aldrig tänkt på att ta mitt liv när jag varit arg eller i mycket smärta psykiskt eller fysiskt det är nåt att göra men vill inte vara arg längre... så har slutat styrketräna :( "och lägga min tilltro till att universum" de gånger jag gjort korkade grejer eller sagt vad som verkat vara korkat har fört mig vidare i livet :) så utan att klanta sig kommer man ingenvart man ska följa sitt hjärtljus, var det än bär hurra för kaos! även om jag inte haft lika mycket kaos som dig du nämnde förut om att vakna i panik det har aldrig hänt mig... jag vaknar alltid lugn och på gott humör så jag kanske inte kan relatera... men du skriver allmänmänskligt när kommer din bok? :) finns lulu blurb japanphoto tex
2024-01-12