Vi lever nära men långt ifrån
vi vet om varandra
men vet inget om varandra
Ingen frågar hur du mår
skulle någon fråga
är det ändå ingen som lyssnar
Vill man berätta något
finns det ingen som har tid
och ingen är närvarande
Många är i sina egna tankar
väntar på att man pratat klart
så att de kan få säga sitt
Då ska man lyssna
men man får inte fråga
då är man obekväm
Det finns alltså inget intresse
varken att lyssna eller dela med sig
varför öppna munnen
Den som många bara har att äta
eller dricka med
eller kanske bara andas
Fast andas ska man göra med näsan
och resten med munnen
som att dela sina tankar och känslor
Öronen är inte bara till att höra med
de är också till för att lyssna
det är därför vi har två
Hjärtat är mottagare av känslor
för att våga ta emot
och för att våga dela
Det är inte bara en muskel
utan en känslig punkt i vårt bröst
som känner av allt
Stäng munnen
Öppna öronen
Lyssna med hjärtat
Livet blir så mycket rikare
Fri vers av mollypoet
Publicerad 2025-08-22 11:21
Dolcehalit
Så förståndigt skrivet!
2025-08-22