De passerar min boplats.
Klädda i ett gemensamt mode.
Det blir inte kallade tant
men de känns tantiga.
Det finns inget förminskande
för de står för något stabilt.
Man kan nästan räkna ut
hur deras dag pusslar sig.
Men vissa dagar står det som
en sky omkring dem.
Det ska hända något kul.
Det diskuteras lite småbusigt
om vikten av att ha med en jacka.
De går nära varandra och ser sig för
med förväntan i stegen.
De låter glada medan deras röster
viker runt hörnet.
Nu kom regnet och tanterna möter
det med olikfärgade paraply, alltid redo.
Jackan kommer väl till pass...men det
visste de redan. De vet mycket om det mesta.
Fri vers (Fri form)
av Elaine.S
Publicerad 2026-03-16 13:01
La Magnólia
Så fin och varsam betraktelse av dessa "tanters" vardag och gemenskap. "Lite småbusigt" som visar en gemensam glädje. Och så avslutningen med "Att de vet mycket om det mesta". Härligt att läsa ! :-)
2026-05-22
AndLou
Det förutsägbara blir här i din text inte en tomhet, utan en stilla betraktelse av en sorts nedärvd och naturlig fåfänglighet, en vardag där tryggheten mycket sällan kväver dessa "tanters" något scoutliknande leverne, som så näpet här även bär dem genom regnet. Kul! :)
2026-03-17
Larz Gustafsson
Du har en sjuk fixering, Tidsljus. Sjuk. Sök vård.
2026-03-17
Tidsljus_Timelight
Gillar! TANT-aluskval tantalu-Z-kval
2026-03-16
Dolcehalit
Beskrivning om härlig samvaro och gemenskap i ett sällskap. Stabilt, tryggt och snyggt!
2026-03-16
Sefarge
Tanto-grafi dikt i den högre skalan,utan att verka alltför tantigt? ;)
2026-03-16
sphinx
En dikt som med humor speglar kvinnors sociala sida...
2026-03-16
Larz Gustafsson
P.S. Tanken går till "Fran the Nans" mor och mormor. D.S.
2026-03-16
Larz Gustafsson
Kul detta med "småbusigt"! Handlar detta månne om societetslejon?
2026-03-16
Anya
Så snyggt gestaltat. Ser damerna framför mig. Du fångar dem med humor och värme....tänker jag.
2026-03-16