Livet, livet, det vidunderliga livet
Det rabiat snurrande ofantliga kaoset under människornas välordnade och harmoniska fasader. Att skrika rakt ut, erkänna att man känner sig svag och inte mår bra är otänkbart. Då kan man förlora vänner och jobb och hamna under tvångsvård inom psykiatrin. Samtidigt bor det ett vilddjur i oss alla som vill vakna, göra uppror, och slå sig fri. Samhällsnormerna är ett fängelse och en tortyr för själen. I det surrealistiska science fiction-samhället råder en enorm hastighet och ytan är det som räknas. Många människor betraktar ondska och lögn som en dygd, en positiv tillgång. Är man en god och kompromisslöst sann människa med en fungerande moralisk kompass så kan det hända att man räknas som väldigt konstig, annorlunda och man blir utskrattad och utfryst, hånad och förlöjligad. Desperationen som ligger i luften, och dessa i grunden förtvivlade och uppgivna människor som är helt fantastiskt positivt och optimistiskt inställda, lugna och snälla trots den kokande vreden och hatet som de bär på. Våldet som eskalerar i det vansinniga samhället. Mycket hellre våld än limbo och att bli bemött med likgiltighet, godtycke och nonchalans. Pseudohändelserna: datorerna, telefonerna, Centrifugen som snurrar allt fortare, att helt maktlös naglas fast vid ytan och tomheten. Odjuret inom oss alla som vill vakna, göra uppror, och slå sig fri. Hela ens väsen och existens som vill blomma ut i en brinnande, underbar och urstark kärlek. Ett fullständigt paradigmskifte på hela planeten av godhet. Unga människor som redan har kapsejsat och kollapsat i tunga droger och allvarlig kriminalitet med föräldrar som nog inte borde ha skaffat barn. Det rabiat snurrande ofantliga kaoset under människornas välordnade och harmoniska fasader. Limbomänniskornas cirkulerande i sina rondeller i evigheters evighet. Det fullständigt meniningslösa med att leva. Själsdjupen som är helt bortglömda och okända. Längtan efter att äntligen dö, en väg ut från det monotona vidriga helvetet. Men ändå dessa plötsliga stunder av en mirakulöst stark kärlek och glädje, om det bara kunde inträffa oftare, att Gud kommer och hälsar på för att visa på en annorlunda verklighet full av inspiration, sanning och ett hållbart hopp. Jag ligger i mitt svimfärdiga trötthetssyndrom i sängen 23 timmar om dygnet med mörkläggningsgardiner och en jättelik TV. Jag ringer upp okända människor bara för att få utbyta tankar, känslor, och erfarenhet. Achmed blev min nära vän på detta vis. Han handlar åt mig en gång i veckan och vi diskuterar litteratur, religion och våra härliga naturupplevelser. Alla mina gamla vänner har övergivit mig sen jag blev sjuk. Visst är det någonting väldigt tragiskt svenskt med det beteendet, den attityden och brist på karaktär. Mina barn har inte så mycket tid för sin gamla tjatiga mamma. Achmeds familj är min familj säger han. Hans mamma ska snart komma hit och hälsa på. Visst är det skönt när kärleken, välviljan, och vänligheten flödar genom själ och hjärta. Vi ska vara tacksamma och glada över all den godhet som trots allt finns i Sverige.
Prosa
av
Johan Bergstjärna
Läst 27 gånger och applåderad av 1 personer Publicerad 2026-06-17 18:35
|
Nästa text
Föregående
Johan Bergstjärna |