Jag som har ett ganska osocialt tråkigt liv
behöver titta på polisserier och engelska deckare
för att leva upp.
Och i mitt konfliktfyllda äktenskap
finner jag tröst i andras ångestfyllda texter.
Utanför fönstret
har jag den skönhet
som jag inte vill tråkas ut av
i vackra naturskildringar vissa poeter är så bra på.
Men jag gratulerar dom som inte verkar behöva
det jag suktar efter.
Och avundas deras inre frid.
Fri vers av Präktiga Petronella
Publicerad 2025-01-30 13:18
lodjuret/seglare
Minns inte när jag senast fått förfrågan om jag ville bli någons skrivarvän. Vet inte heller hur eller var den funktionen finns. Men här blir jag närapå sugen på att åtminstone få vetskap om saken ifråga.
2026-02-25
Olof Johanson
Jo, nog är du klok. Många rader av viss igenkänning där. Fin.
2026-02-12
Daniel_78
Dikten fångar en rastlös själ som söker dramatik och svärta för att känna sig levande. Med självironi och sårbarhet kontrasteras inre oro mot andras frid, vilket gör den både gripande och lätt att relatera till.
2025-03-04
Seasiepie Pisces
jag är voice of saraswati elände inspirerar mig inte alls inte andras inte mitt eget vill bara ha oändlig orgasm jag kan skriva eller knulla i timmar sen ligga och vila i timmar behöver ingen cig för att slappna av men ja mitt liv är också skittråkigt tror de flesta poeters liv skulle tråka ut vemsomhelst men vi har rika inre liv knarkare har det också men pratar inte om det det var en kvinna på förra stället kallade henne älvöga en gång rökte jag (ok, rökte då, lol) 12 cig för att få bort ångesten DÅ kom jag på hennes nivå hon bjöd in mig till sins vi knullade hon pratade otrolgit mycket annars är alla "vanliga" rökare knarkare drickare tysta gentemot mig jag kan prata ett tag med de ibland men de blir alltid förstummade av mig ja du inspirerade mig till att skriva det här även om det bara verkar handla om mig :) <3 skriver inte mycket längre... känner mig inte ens som en robot känner mig som en plastleksak.....
2025-02-27
Isabellas
Väldigt bra!! Och du är oändligt mycket värdefull <3
2025-02-01
ej medlem längre
Träffsäker och mitt i eländet lite brutal och svart humor. Tycker jag. Uppfriskande! :-D
2025-02-01
Gunnar Hilén
Applåd och bokmärke till en av de bästa och ärligaste texterna på poeter so far. Hur många kvinnor sitter inte och tittar bort timme efter timme på just de där programmen...längtar bort timme efter timme från en stum och/sjuk hemmatillvaro ? Vad gör mannen i samma läge ? Varför knullar de inte...pratar....dricker....bjuder hem folk....reser...går på teater...bio....opera.....? Jo de är rädda för att mötas. I ett möte som riskerar sluta i sanningen och separation med ensamhet som följd. Våga gå ut ur lådan ! Köp en biljett bort och se hur världen ser ut. Den kanske inte är bättre där. Du människa som i texten ovan kanske lever i ditt öde. Tror du på ödet eller är det helt enkelt bara upprepningstvånget från barndomen som häcklar ?
2025-01-30